Közlekedés az M3 metró vonalán a felújítás alatt

A képen egy régi metrókocsi látható, az m3 metró egyik állomásán fényképezve

Az M3 metró északi szakaszának felújításának ideje alatt, egész Budapest tömegközlekedése megváltozik. Ehhez adunk segítséget az alábbi összefoglalóval, mely a legfontosabb tudnivalókat tartalmazza.

Várhatóan egy éven keresztül, 2017. november 4-től kezdve nem jár az M3 metró a Lehel tér és az Újpest-Központ végállomás között. Ugyanekkortól kezdődően minden hétvégén, illetve minden egyes nap 20,30-tól kezdve az M3 metró közlekedtetése teljesen szünetel. Hétvégén és 20,30-tól a metrót busz pótolja, de ezek a buszok a Ferenciek terét nem érintik, hanem az Astoria megállónál állnak meg.

 

A felújítás ideje három év. 2017. novemberétől 2018. novemberéig a Lehel tér és Újpest-Központ szakasza lesz lezárva. 2018. novemberétől 2019. novemberéig a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti szakaszon nem fog járni a metró. A harmadik szakaszban valószínűleg a Nagyvárad tér állomástól kezdve egyik déli állomás sem fog üzemelni, mely felújítás 2019. novemberétől 2020. novemberéig van tervezve.

 

A most induló felújítás alatt a pótlást M3 és M3A jelzésű buszokkal oldják majd meg. Az M3 Újpest, Árpád üzletház megállóhely és Lehel tér között fog járni, míg az M3A csak Újpest-Központig fog elmenni a Lehel tértől. Azt nem tudni, hogy külön-külön milyen gyakorisággal indulnak ezek a járatok, de együttesen és csúcsidőszakban 45 másodpercenkénti indulást terveznek (a Lehel tér metróállomástól, Újpesten csak a mostani végállomástól). A pótlásra használt buszok az ígéretek szerint alacsonypadlósak lesznek. A buszokat buszsávval és áthangolt közlekedési lámpákkal segítik, hogy ne nagyon ragadjanak a dugókban vagy a kereszteződésekben. A menetrend szerint 24 perc alatt biztosítanak összekötést a buszok a Lehel tér és az Újpest-Központ megállók között.

 

12M és 14M jelzéssel villamosok is segítenek Újpest felől a Lehel térre jutni. Ezek a villamosok három kocsival közlekednek majd és 19 perc alatt mennek végig a metróval közel párhuzamos útvonalon. A menetrend szerint a 12M villamos óránként 3-4, időnként  5 indulással fog közlekedni, tehát meglehetősen ritka járatnak fog számítani. A 14M villamos felváltva, 6 és 9 percenként fog indulni, ami szintén nem túl gyakori. Ez azt jelenti majd, hogy Újpest-Központ megállóhelyen állva például délelőtt 10 óra és 11 óra között 12 indulással lehet számolni, ami 5 percenkénti indulást jelent. 15 és 17 óra között lesz egy sűrűbb intervallum, akkor 15 indulás lesz egy-egy óra alatt, vagyis 4 percenként érkezik egy villamos. Ezek a villamosok nem a metrót pótolják, csupán alternatív lehetőséget kínálnak az utazóknak a pótlóbusszal szemben. Ahogy az adatokból látszik is, várhatóan elég nagy tömeg lesz.

 

Másik menekülési út a 20E járat és 30-as buszcsalád. Ezek sűrűbben fognak közlekedni, a Keleti pályaudvar és az Árpád üzletház megállók között létesítve egy egérutat a dugóból. Azt tudni kell, hogy az útvonaluk egy másik lezárás miatt jelenleg eléggé leterhelt, így legfeljebb kisebb tömegben, de semmiképpen sem gyors eljutást tudnak biztosítani. Ugyanilyen megfontolásból az 5-ös és a 7E buszok is gyakrabban járnak majd, így a XV. kerületből a belső kerületek felé Újpesten keresztül közlekedőknek nyílik egy másik lehetőség. Ez vélhetőleg a Keleti felé vagy a Ferenciek teréig valamennyi százalékkal csökkenti a pótlóbuszok terhelését.

 

A BKK még ajánlja a D11-es hajójáratot is, de aki ismeri a kikötési helyeket és eljutási időket, az tudja mennyire nem gyors. Esetleg egy nagyobb dugó esetén azért jó emlékezni rá, hátha előáll olyan, hogy a hajó lehagyja a buszt.

 

Az északi lezárás másik kiegészítő intézkedése lesz, hogy Óbudáról a 34-es és a 106-os buszok a Lehel térig fognak közlekedni. Ezzel az Óbuda felé érkezőknek nem kell pótlóbuszra szállni, ha a Lehel térre vagy délebbi részekre szeretnének eljutni, de az utazási idejük feltehetően megnő.

 

Mindezek az intézkedések az előzetes várakozások szerint sem pótolják a metró gyorsaságát, így 10-15 perccel hosszabb utazási idővel való számolást javasol a BKK, amiről majd kiderül mennyire lesz tartható.

 

Ha valaki alaposan böngészi a BKK javaslatait, akkor rátalál, hogy az Óbudáról és agglomerációjából (valamint Újpest és Angyalföld egyes részeiről) közlekedőknek a vasút is ajánlott elkerülési útvonal. Azzal a Nyugati pályaudvarhoz lehet eljutni. Az érintett megállókba nagyjából 20 percenként egy járat érkezik. Ezek a megállók Aquincum, Újpest, Angyalföld és Rákosrendező. Aquincumból 19 perc, Újpestről 16 perc az utazási idő. Látássérülteknek és kísérőjiknek ezekre a vonatokra nem érvényes az igazolványuk, kötelező 90 százalékos jegyet váltaniuk! Ha van kísérőjük, akkor a felszállás előtt kell a jegyeiket megváltani, csak kísérő nélkül vásárolhatnak jegyet a kalauztól. Így a vasút nem éppen a BKK-val azonos feltételeket kínál a látássérülteknek, de jó észben tartani, ha esetleg a pénz nem számít, csak a gyors eljutás.

 

A vasút a Nyugati pályaudvar, Rákosrendező, Istvántelek, Rákospalota-Újpest és Dunakeszi útvonalon is szóba jöhet alternatív útvonalként. 10-15 percenként lehet számítani vonat érkezésére, mely a Rákospalota-Újpest és Nyugati pályaudvar közötti szakaszt 17 perc alatt teszi meg. Ez azoknak is kedvező lehet, akik Káposztásmegyer felől mennek a belső kerületek felé és nem szeretnének átvillamosozni vagy átbuszozni a feltehetően zsúfolt járatokkal a szinte biztosan kialakuló dugókban. A látássérültek számára ez a lehetőség költségekkel jár, mert csak 90 százalékos jeggyel utazhatnak a vasúton, melyet kísérővel való közlekedés esetén előre kell megvenni. A Rákospalota-Újpest vasútállomás és Nyugati pályaudvar közötti vasúti szakasz egyébként is gyorsabb a BKK lehetőségeinél, de a külvárosi megálló nem akadálymentes.

 

A felújítás során előállt közlekedési helyzetet az oldalunk figyelemmel fogja kísérni és igyekszünk javaslatokkal, észrevételekkel segíteni a hatékonyabb közlekedést.

Kari