Akadálymentesítés az M3 metróban – újabb fordulat

A képen a négyes metró gyengénlátóknak akadálymentesített mozgólépcsője látható

A héten újra előtérbe került az m3 metró akadálymentesítése. Ez a kérdés azonban többről kell szóljon, mint a liftek létéről vagy hiányáról.

A legforgalmasabb budapesti metróvonal akadálymentesítésének az élharcosa a MEOSZ, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége.  Maga az akadálymentesítési küzdelem e miatt a liftek létére vagyis éppenséggel a hiányára irányul, ami valóban kulcskérdés egy XXI. századi olyan városban, mely világvárosi szerepkörre pályázik.

 

A magunk részéről folyamatosan figyelemmel kísérjük a felújítást és a felújítás idején működő metrópótlást. Teljes mértékben egyetértünk azzal, hogy minden metróállomás a felszíntől legyen megközelíthető lifttel is. Látássérült szempontból erre a segítő kutyák miatt mindenképpen szükség lenne, de el kell ismerni azt is, hogy a mozgólépcsős közlekedés nem mindenkinek biztonságos megoldás.

 

Az egyik probléma azokat érinti, akik nem túl sokat közlekednek mozgólépcsőn, de rá vannak kényszerülve például egy kísérés közben. Ilyen esetekben a kíséretet biztosító segítő szolgálat munkatársa dönt az útvonalról és ha nem ismeri jól a kísért látássérült mozgólépcsős bizonytalanságát, könnyen előfordulhatnak balesetek. Még gyakorlott mozgólépcsős közlekedőknek is ment tönkre lábbelije ilyen helyzetben, így egy bizonytalanabb pillanatban sokkal rosszabb végkifejlet is lehetséges.

 

A másik probléma azokkal a gyengénlátókkal kapcsolatos, akiken külső szemlélő nem észleli a látássérültség jeleit, de oldalra nem jól látnak. A mozgólépcsőn általános jelenség az, hogy az egyik oldalon kihagyásra kerül a sietők részére egy sáv. Ha a sietők nem figyelnek oda és meglökik az ilyen látássérültet, abból szintén adódhatnak balesetek. Ez a pillanatnyi állapottól is függ, de biztos vagyok benne, hogy sokunknak van olyan pillanata amikor inkább kihagynánk a mozgólépcsőt a személyes biztonságunk miatt.

 

A most és a korábban felsorolt okok miatt ezért mindenképpen szükségesnek tartjuk, hogy biztonsági okok miatt is, minden felújított megállóban legyen liftkapcsolat a felszín és a metrószint között.

 

Ugyanakkor továbbra is van két észrevételünk a pótlásról és az akadálymentesítésről.

 

Magát a pótlást folyamatosan teszteljük és nagyon sok esetben rendkívüli módon túlzsúfolt járművekkel találkoztunk. Ezekre vagy felszállni nem tudtunk vagy éppen a leszállás során voltak nagyon kellemetlen nehézségeink. Bőven volt olyan eset is, amikor gyakorlott, önállóan közlekedő látássérült nem tudott a kívánt megállóban leszállni. Ilyen szituáció általában Újpest felől haladva, már az Árpád hídtól kezdve kialakul.  Azt gondoljuk, hogy a mozgásukban vagy tájékozódásukban bármilyen okból korlátozott emberek számára ez a helyzet nem fogadható el. Az eddigi tapasztalataink során minden egyes hétköznap este adódtak ilyen helyzetek (esténként már egyáltalán nincs metró, csak buszok járnak)!

 

A napokban nyilvánosságot kapó állomástervek valamilyen mértékben egy látássérült számára akadálymentesnek mondhatóak, de a kontrasztos kialakítást és a négyes metróvonal állomásairól ismert LED-sávokat hiányoljuk. Tisztában vagyunk azzal, hogy a látványterv és a végleges kialakítás nem ugyanaz, de amit a látványterveken mutattak, annak nem örülünk teljes mértékben. A kontrasztos kialakítás a látássérültek többségét alkotó gyengénlátóknak nem a kényelem, hanem a biztonság miatt szükséges. A LED-sáv pedig nem csupán a mi biztonságunkat szolgálja, hanem a hallássérülteknek is segít (ők nem hallják mikor közeledik a metró, de a villogó sáv segít nekik felkészülni az érkezésre).

 

Reméljük, hogy a további egyeztetések során a látássérülteket (is) képviselő szervezetek képesek lesznek kiállni az érdekeink védelme érdekében!

Kari